Al 1510 km op de teller : Elblag - Reisverslag uit Elbląg, Polen van Godfried en Marianne - WaarBenJij.nu Al 1510 km op de teller : Elblag - Reisverslag uit Elbląg, Polen van Godfried en Marianne - WaarBenJij.nu

Al 1510 km op de teller : Elblag

Door: Marianne en Godfried

Blijf op de hoogte en volg Godfried en Marianne

22 Juni 2011 | Polen, Elbląg

Vanochtend fietsten we Elblag binnen.In deze plaats hadden we een afspraak met Godfrieds' collega: de directeur van Elbrewery.We werden opgewacht door de locale pers, met fotograaf en schijnen nu al nieuws te zijn op het lokale internet.
We hebben een rondleiding gehad en lunch. Godfried is nu bierproeven en ik mag even de computer gebruiken.

We fietsen heerlijk door: het landschap blijft prachtig glooiend met vele schakeringen groen: tarwe, gerst, mais, hier nu ook aardappelvelden, tabak en bieten. Kleurrijke klaprozen, korenbloemen en margrietjes fleuren het landschap op; vrolijk draaiende windmolens kompleteren vaak het landschap.

De wegen worden er helaas niet beter op: soms is het manouvreren tussen de gaten door en als je 's middags moe bent, wil dat niet altijd lukken.
Soms zijn de weg 'en het fietspad opvallend prachtig, maar dan staat er altijd een bord bij, dat de aanleg ervan gesteund is door de Europese Unie.
We zijn gestopt met foto's ervan nemen, want deze borden komen we vaak tegen: bij mooie parken, speeltuinen, brandweerkazernes en van de week tijdens ons treinritje naar Gdansk ( vml. Danzig )op een gerenoveerd station: het spoorwegnet werd voor 500 mln euro opgeknapt en 86% was gesponsord door de EU...
Jullie belastinggeld is dus goed besteed!!!

Gdans is een prachtige stad ... geworden. Aan het eind van WO2 bijna geheel geruineerd, maar schitterend opgebouwd en een bezoek de moeite waard. We dronken er ook een Heineken in het Holland House; vml. ambassade en nu hotel / rwestaurant.

Muggen of vlooien?
In Berlijn waren we super trots op ons snel gevonden low budget hotel. We sliepen er heerlijk; de lakens waren schoon; de fietsen stonden in de kamer en deden tevens als waslijn dienst. Maar na 2 nachten daar slapen fietsten we verder: zaten onder de gigantisch jeukende rode spikkels, vorral rond knieholtes en ellebogen.
Maar...'s avonds was het leed snel vergeten; de enige plaats om te slapen was op een gegeven moment Schloss Wulkow. We namen er een kamer in het voordeliger bijgebouw; ik trok snel het pakketje Sissie-kleding uit de fietstas en mijn hakschoentjes. We hebben heerlijk op het bordes geborreld en in de eetzaal gedineerd. Zo kan het gaan, als je niets boekt. In de tuin van ons slot liepen zowaar ooievaars rustig in het gazon te pikken. Wat waren we verbaasd, maar we zien ze nu dagelijks in deze streek; erg leuk. Ze hebben hun nesten veelal bovenop de electriciteitspalen.
Veelal met 3 al wat grotere jongen.

De route langs de Oder was schitterend: een mooi fietspad over de Oderdam met aan weerszijden uitgestrekt landschap; een aanrader en voor mij duurde dat traject eigenlijk te kort.

We gaan zo Elblag en omgeving verkennen en maken morgen een uitstapje naar Malbork; eveneens voor een groot deel verwoest, maar nu zo mooi opgeknapt dat het een plaats heeft gekregen op de Werelderfgoedlijst ven UNESCO.

Het gaat ons aldus goed en wij verheugen ons op de Baltische Staten. 1 1/2 fietsdag verder en dan rijden we Litouwen binnen!
Veel liefs van ons beiden voor jullie allen!

• 22 Juni 2011 - 13:34

Hugo En Thea:

En wij net Jeroen op het vliegtuig gezet richting Moskou!
    Hoe is het mey het weer?
    Hier n.l. vrij vaak regen.
    Een goed reisvervolg.
    Groetjes

• 22 Juni 2011 - 14:33

Birgit Laken:

Meer dan 1500 km op de teller, ik vind het geweldig en geniet met juliie mee! Leuke reisbeschrijving, maar ik kan nog geen foto's vinden.
    Een fijn dagje morgen voor jullie verder fietsen. Gaan jullie ook naar Tallinn? Ik hoop het, dat is een geweldig mooie stad, ik heb daar een paar collega's zitten. Laat me weten wanneer jullie daar ongeveer aankomen!
    Lieve groet Birgit.

• 22 Juni 2011 - 15:21

Oom Bert:

Wat een verhaal, jullie zien ook zoveel! Het is ook leuk dat jullie tussendoor uitstapjes maken! zo zie je dus veel van de "binnenlanden" Goede reis en een fijne tijd! Oom Bert

• 22 Juni 2011 - 15:25

Anneke En Marinus:

wat een gezellig verslag zo genieten we mee, zelfs sissy kan trots op je zijn Marianne.
    zwaai zwaai

• 22 Juni 2011 - 18:11

Annelies En Leo:

Fijn dat het zo goed gaat. Zal ook best wel eens afzien geweest zijn.
    Alvast gefeliciteerd met jullie trouwdag deze week. Leuk om die in Litouwen te vieren.

• 22 Juni 2011 - 18:36

Opa En Oma Van Myrna:

Door dit leuke reisverslag leren wij jullie
    kennen
    groeten uit castricum..

• 22 Juni 2011 - 19:16

Fam. Meijer A'dam:

Mooi om te lezen, klinkt echt top en wat gaan jullie snel! Met ons gaat het goed, Maria is blij en groeit goed! liefs

• 22 Juni 2011 - 21:28

Wim En Marjolein:

Lieve Marianne en Godfried,
    We vinden het heel bijzonder wat jullie aan het doen zijn dezer weken/maanden. Het lijkt ons heerlijk om zo samen te kunnen fietsen en te genieten, maar het zal toch ook af en toe ‘afzien’ zijn….En dat blijkt ook uit jullie verslag na 1510km! Leuk om jullie ervaringen te lezen.
    Wij zijn weer terug van onze reis naar Italie en hebben het heerlijk gehad en genoten van elkaar in Italiaanse sferen!! We zaten vlakbij Cortona (een schitterend oud stadje) en Perugia (heel indrukwekkend) in een prachtig appartement met uitzicht over het dal, heerlijk rustig niet ver van het meer van Trasimeno. Assisi hebben we natuurlijk uitgebreid bekeken, de bijzondere stad van de H. Franciscus. Ik had met Marianne deze streek al eerder bezocht, maar zie het graag nogmaals met Marjolein. Het weer was heerlijk, waarsch. beter dan in Nederland, alhoewel het 's morgens bewolkt kon zijn.
    Ik had een oude laptop mee en had (af en toe) verbinding. Olivier en Roos waren beiden jarig in deze vakantie. De kleine dorpjes hier lijken in de tijd stil gestaan te hebben, het is stil op de wegen en in de plaatsjes, een enkele Nederlandse en Engelse toerist. De bijzondere ontmoeting was in een supermarkt aan het meer van Trasimeno waar ik de koffie zocht en een 65+ Nederlander (bleek later de partner van Lucy te zijn) ons de weg wees en bij de koffie aangekomen, bleek daar Lucy Ammerlaan (vrouw van een Stanislas conrector) met de ouders van Eric van der Liet, een goede vriend van Thijs, ook koffie te willen kopen. Lucy herkende mij aan mijn stem….. We hebben een paar dagen later hen bezocht in hun B&B, en bijgepraat!
    Na ruim een week zijn we naar Cinque Terre (ca.300 km verder, 5 schilderachtig gelegen vissersplaatsjes op en tegen de rotsen) gegaan om daar 4 nachten te blijven in een hotel in Levanto en te wandelen van plaats naar plaats, ook weer heel mooi en een mooie training voor mijn bergsportweek begin juli.
    Maar thuis komen van vakantie en dan merken dat je de volgende dag niet meer hoeft te werken, omdat je met de vut/ pensioen bent, dat is wel heel bijzonder, voor Marjolein nog iets meer dan voor mij.
    Heel veel fietsplezier en geniet samen, veel liefs van ons uit regenachtig Oud Zuilen,
    Wim en Marjolein
    OZ, 22.06.2011.

• 23 Juni 2011 - 09:03

Thea En Joop:

Picknicken bij een steen met uitleg. Wat zou daar op het bordje staan?
    Uitrusten in een prachtige landschap.. en genieten!
    Jullie foto's leuken het verslag op.
    Sterkte bij de volgende etappe en tot het volgende bericht.

• 23 Juni 2011 - 09:21

Rob En Loeki:

Wat een fantastisch verslag. Hebben het met veel plezier gelezen en toen nog een keer want er staat zo veel info op we wilden niets gemist hebben.
    Lieve groet, Rob en Loeki

• 23 Juni 2011 - 11:42

Dirk En Myrna:

Wat een leuk verhaal weer en leuk om er foto's bij te hebben. Helpt bij de beeldvorming! Jullie schieten al lekker op voor je het weet bekijken jullie de Petrus- en Paulus Kathedraal (??). Geniet ervan!
    PS wij denken dat jullie ten prooi zijn gevallen aan bed bugs. Volgende keer bij een budget hotel eerst even een hoek van het laken optillen en op bed kloppen; dan springen ze met zn allen omhoog en weet je dat je nog even door moet zoeken naar een andere slaapplek..!

• 23 Juni 2011 - 15:29

Willem De Jonge:

He kanjers! leuk om het verslag te lezen en de fotos te zien.
    Godfried niet vertellen van onze visie 2015 he aan die Polen, dan zakt ze de moed in de schoenen.
    Veel plezier!

• 23 Juni 2011 - 17:08

Paul En Duub:

Leuk om te lezen waar jullie uithangen onderweg naar St. P. Duub is onlangs met een cruise naar St. P. geweest en kwam enthousiast weer terug. Ook Tallin was erg goed bevallen, met name het oude centrum, ben benieuwd of jullie daar ook nog langs gaan.
    Sterkte vanuit Rosmalen!

• 23 Juni 2011 - 19:16

Ellis:

Wat geweldig! We blijven jullie volgen.
    Take care!
    Groetjes, Ellis en Ahmed

• 24 Juni 2011 - 06:51

Erik Broere:

Beste Godfried en Marianne,

Ik kreeg de link doorgestuurd en ik heb met veel plezier (en respect) jullie reis tot nu toe bekeken. Aan de brouwerij in Elblag heb ik goede herinneringen van een PKE training. Ik wens jullie veel plezier toe tijdens het vervolg van de reis.

• 24 Juni 2011 - 07:14

Chris Burger:

Leuk om op deze manier jullie fietstocht te volgen! Veel plezier.
    Hart. groet Chris Burger

• 24 Juni 2011 - 11:58

Gerda:

Lieve Marianne en Godfried,

Ontzettend leuk om jullie reisverslag te lezen. Ongelooflijk dat jullie in zo'n korte tijd zo veel kilometers hebben afgelegd. En vandaag vieren jullie een feestje. Van harte en nog veel goede jaren samen!
    Afgelopen zondag waren Jaap, Anne Karine en Maria bij ons op bezoek. Wat een mooi mensenkind en wat een zorgzaam en liefdevol stel jonge ouders!
    Goede reis verder en tot horens!
    Veel groeten uit Boornzwaag, ook van Paul,

Gerda

• 28 Juni 2011 - 08:05

Rita Van Der Lee:

Fijn, dat alles goed gaat en jullie volop genieten.

Lieve groet van Gijs en Rita

• 29 Juni 2011 - 10:07

Christien En Theo.:

Hallo Godfried en Marianne,

We denken nog wel eens aan jullie tour, en volgens ons staan jullie nu snel voor de poorten van St .Petersburg. Het is een stad waar veel moois te zien is met een stempel van Nederlandse architectuur.

Hartelijke groeten en tot ziens.