Helsinki / 33228 km / 30 fietsdagen - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Godfried en Marianne - WaarBenJij.nu Helsinki / 33228 km / 30 fietsdagen - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Godfried en Marianne - WaarBenJij.nu

Helsinki / 33228 km / 30 fietsdagen

Door: Marianne ( de punten met Godfried voorbereid )

Blijf op de hoogte en volg Godfried en Marianne

16 Juli 2011 | Finland, Helsinki

Daar zijn we alweer.
We gaan sneller dan we zelf verwachtten, maar genieten volop.
De laatste foto,s kregen we wel geplaatst, maar draaien en de tekst erbij plaaten lukte niet.
Hopelijk krijgen jullie toch een goed idee van inze FIETSvakantie.

We hadden 3 fantastische dagen in Sint Petersburg.
Een heerlijk hotel in het centrum, 200 m van de Hermitage.
WE HEBBEN ALLE HIGHLIGHTS van de stad bezocht. Wat een pracht.
De Hermitage was overweldigend; het Russisch Museum is echter ook meer dan de moeite waard.
Godfried heeft uiteraard de brouwerij bezocht en met zijn collega,s bijgepraat. Tijdens twee etentjes hebben we gehoord hoe het is om als expat in deze grote stad te leven.
Ik was daar erg nieuwsgierig naar, maar St. Petersburg is een stad om je snel thuis te voelen; dat vonden wij ook.
Godfried maakte er zelfs vrienden.
Dinsdagochtend stonde wij om 10 voor 10 al in de rij. De Hermitage zou om 10.30 uur haar deuren openen.
Toen we bijna bij de ingang waren, begon een man voor ons diftig te bellen en achter elkaar kwamen mensen aanlopen en kropen onder het koord door. Dat gebeurde meer; gezinshereniging of mensen die niet zo lang in de zon konden wachten.
Maar na zo,n 20 mensen was Godfried het zat, verhefte zijn sten en zei: this is the last person. Hij kreeg meteen bijval van omstanders en de volgende mensen werden tegengehouden.
D Rus met wie ik intussen on speaking terms was, vroeg: is he your husband? He is a good man.
Dit incidentje gaf leven in de brouwerij en na 5 kwartier konden wij alle kunst en het prachtige winterpaleis ( hoe kom je op het idee zoiets te bouwen? ) te bewonderen.
,s Middags in de rondvaartboot klopte een Israelische toerist Godfried op de schouder: Hi, you are the man from the Hermitage, very good, you were right.
Grappig zoiets en we hadden een aangename rondvaart met elkaar. Een en al paleis, zo vanaf het water.

Na 3 dagen rondlopen had ik een grote blaar onder mijn hiel ( wie gaat er ook op ballerina,s een stad verkennen ) en konden mijn voeten weer op de fiets herstellen.

We fietsten in 3 dagen naar Helsinki en hebben onderweg weer ECHT Rusland meegemaakt, o.a. de behuizing gezien en de winkeltjes, die er niet utzien, maar waar je alles kunt kopen, soms onder grote hilariteit en met veel aanwijzen.

30 km voor de Finse grens sliepen we in Viborg, in een hotel waar veel Finnen waren om goedkoop alcohol te drinken en voor ander goedkoop vermaak, zoals we later ontdekten.
Er liepen veel charmante en schaarsgeklede dames rond. Knipogend en kushandjes gevend door de bar.
Om klokslag middernacht werd 3x aan onze deur gebeld, toen Godfried toch maar door het oogje van de deur ging kijken, stond er niemand meer...
Vergissing vast in het kamernummer...

De Russisch-Finse grens passeerden we zonder problemen. We fietsten gewoon alle auto,s voorbij, een hele rij.
De Finse beambte moest zelfs glimlachen, toen we het rode licht negeerden en zomaar zijn paspoortcontrolehoke binnenstapten.
Hij vroeg naar onze fietstocht, een warm welkom weer in de Westeuropese wereld.
Bijna iedereen spreekt in Finland Engels en men is erg vriendelijk en behulpzaam.

Vandaag hebben we genoten van een zonnig Helsinki. Het is een echte cruisestad met de haven in het centrum. De sfeer is ontspannen.
We hebben een groot deel van de dag doorgebracht op de Esplanada.
Vanuit de muziektent was live muziek. Eerst klassiek en vervolgens anderhalf uur music from the sixties. Uiteraard hebben we weer gedanst.

Morgen ( zondag 17/7 ) fietsen we naar de ferry, die ons naar Travemuende ( bij Hamburg ) zal brengen. Een kleine cruise...

Tot over een poosje!
Lieve groet uit Finland!

• 16 Juli 2011 - 15:09

Birgit Laken:

Hallo Marianne en Godfried, ik geniet vollop van jullie verhalen!
    Het is net of ik een beetje mee ben.
    Helsinki ben ik ook geweest, je hebt er niet lang nodig om het gezien te hebben, alhoewel het museum echt interessant was, en de tocht met de boot van Tallinn naar Helsinki door het ijs was spectaculair! Maar jullie zijn in de zomer, hopelijk is het gedurende jullie bootreis naar Travemunde een beetje mooi weer en niet zo mieserig als hier, het lijkt wel herfst!
    Ik vind dat jullie een fantastische prestatie hebben geleverd, dat doe ik jullie niet na.
    Nu geniet van het laatste deel van jullie reis, lieve groet Birgit.

• 16 Juli 2011 - 15:09

Willem & Quinta:

Hallo Godfried en Marianne,

Jullie zijn precies op tijd vertrokken. Laatste dagen alleen maar regen en nog meer regen.
    We denken met plezier aan jullie bezoek hier terug. Nu lekker 2 dagen rust op de boot. Geniet ervan. Wij gaan nu naar "ons" park om ons dagelijkse biertje te drinken. Een Heineken natuurlijk...

Groetjes W&Q

• 16 Juli 2011 - 15:11

Fam Meijer A'dam:

Jullie gaan snel! Goed gedaan van Godfried bij de Hermitage...:) Hier in Amsterdam regent het veel deze dagen, maar verder gaat het heel goed. Maria ligt even een (schoonheids)slaapje te doen, komende vrijdag is ze alweer 4 maanden! We kijken er naar uit jullie weer in Nederland te zien, maar geniet eerst nog van jullie fantastische reis! liefs van ons

• 16 Juli 2011 - 15:41

Joti:

Wauw jullie gaan enorm hard ( op de fiets) we zijn trots op jullie! Kus uit een regenachtig maarssen.

• 16 Juli 2011 - 16:15

Riekje Bakker:

Hoi Godfried en Marianne

Wàt ontzettend leuk om te lezen dat jullie op de fiets deze tocht ondernemen, Ronald had me er wel over verteld maar stuurde me jullie verslag door , Op de fiets sta je dichterbij "het volk",denk ik , je ziet en ruikt veel meer dan vanuit een auto! Geweldig dat Godfried zijn gezondheid zó goed is !!!Hilarisch verhaal van de Hermitage .
    Geniet van de rest van de reis !!!
    Heel veel groeten , Riekje

• 16 Juli 2011 - 20:57

Hansje En Dirk:

Zo te horen een eitje, die hele tocht!
    Sjonge, dit gaat wel razend snel. Toch niet stiekum op elektrische fietsen vertrokken?
    Dus de bulderstem van Godfried heeft ook de Russen aan het sidderen gebracht! Dat ze daar ook weten wie die Meijer is!
    Voor het weer hoeven jullie nog niet thuis te komen. Geniet van elke mogelijke zonnestraal die je tegenkomt!

• 17 Juli 2011 - 06:59

Gerda:

Lieve Marianne en Godfried,

Wat heerlijk om jullie reisverhalen te lezen en de foto's te bekijken. Leuk om jullie op deze manier te volgen. Ik ben onder de indruk van jullie tempo, maar ik weet dat het fietsen centraal staat! Geniet ook de volgende dagen van al het moois, geks en bijzonders dat jullie pad kruist.
    Veel liefs,

Gerda

• 17 Juli 2011 - 08:50

Bert Duijzer:

Wat een prestatie. Hoe houden jullie dat vol.Daar had ik wel bij willen zijn toen Godfried ging blaffen bij de hermitage. Heb zo iets meegemaakt bij het mausoleum van Lenin maar toen er daar mensen onder het touw kropen gingen de bewakers slaan.Ben zelf nu op weg in Uk en Ierland maar wel met treinen en ferries. Stuk relaxter. Nog veel plezier

• 17 Juli 2011 - 08:50

Bert Duijzer:

• 18 Juli 2011 - 18:28

Paul:

Hoi Godfreid en Marianne,'
    wat leuik om jullie reisverslag te lezen. een kick om zo te bulderen tegen die Russen en terecht. Een mooie mix van fietsen en je inspannne en cultuur happen; bijzonder. Hoop dat jullie lekker genieten van de gedwongen rustfase op de boot naar travemunde . Gaan jullie nog iets speciaals doen in Noord Duitsland of is het dan wel welletjesen op de pedalen naar huis ? In ieder geval veel plezier zo tegen d ezuidwester wind in naar huis!
    Paul

• 19 Juli 2011 - 11:03

Wim En Marjolein:

Lieve Marianne en Godfried,
    We horen die bulderstem van Godfried al daar in P.: EN DIT IS DE LAATSTE!!!! Helemaal terecht.
    Het gaat goed , he, goed tempo, alweer op de terugreis.
    Zondag j.l. hebben we bij Joti's Shanuna en Anne-Fleur geprobeerd het gemis van opa en oma te compenseren ( kan natuurlijk niet!). We hadden Olivier en Roos 2 nachten in OZ te logeren ( papa en mama gingen op festival) en met hen waren wij bij Joti; was heel gezellig.
    Kom weer snel veilig thuis. Goede thuisreis.
    Liefs Wim en Marjolein.