2148 km / 20 fietsdagen - Reisverslag uit Riga, Letland van Godfried en Marianne - WaarBenJij.nu 2148 km / 20 fietsdagen - Reisverslag uit Riga, Letland van Godfried en Marianne - WaarBenJij.nu

2148 km / 20 fietsdagen

Door: Marianne en Godfried

Blijf op de hoogte en volg Godfried en Marianne

01 Juli 2011 | Letland, Riga

Ons vorige bericht kwam uit Elblag; een mooie stad; kleiner dan Gdansk, maar ook helemaal in opbouw.
De Altstad wordt nieuw opgebouwd; ook met leuke huisjes en mooie gevels. We hadden in en om Elblag een Engels sprekende gids, die ons veel over de geschiedenis vertelde. M.n. de WO 2.
Er is letterlijk, maar ook geestelijk veel kapot gemaakt. Aan Duitsers,de Duitse taal en Russisch heeft men nog steeds een hekel.
In de toeristenplaatsen spreekt men voorzichtig Engels; in de rest van Polen kun je net zo goed in het Nederlands praten, maar met gebarentaal kom je ook een eind.

Vrijdag 24 juni verlieten we Elblag richting Russische grens: Kaliningrad, het voormalige Oost Pruisen. Na de oorlog zijn alle Duitsers er verdreven en Rusland zal dit land ook niet meer afstaan i.v.m. de gunstige ligging aan de Oostzee.
De grensovergang verliep voorspoedig; we hadden ons op problemen voorbereid n.a.v. diverse verhalen; Godfried zou zich rustig houden en we hadden onze centjes geteld. Overbodig; een charmante douanebeambte legde rustig uit hoe we de papieren in moesten vullen en binnen 30 minuten fietsten we - een euforisch gevoel - het bord WELCOME TO RUSSIA - tegemoet.
Toch houden we aan onze eerste dagen in Rusland geen warm gevoel over.
( hopelijk maakt ons bezoek aan groot Rusland dat goed )
- In de stad Kaliningrad werden we door een Duitssprekende Rus de verkeerde kant opgestuurd; we moesten die weg zeker 7 km volgen en dan maar weer vragen. Na 2 uur rondrijden stonden we weer op hetzelfde kruispunt en het kwartje viel: de man stuurde ons expres de verkeerde kant op!?
- De hotelprijzen zijn Europees hoog, maar de kwaliteit van de hotels laat zeer te wensen over en men spreekt er geen Engels ( of Duits )
- ook werden we onderweg uitgejouwd en voor HITLER uitgescholden. Zoveel jaar na de oorlog; nog zoveel haat.
WEL hadden we een leuke ontmoeting met 3 Russische jongedames, die in een restaurant een paar tafels van ons af zaten. Voor ze weggingen, kwamen ze bij onze tafel staan; we werden in keurig Nederlands toegesproken met de vraag, of wij uit Nederland kwamen. Het meisje vertelde trots dat ze in Eindhoven een vriend heeft en eerstdaags in NL zou gaan wonen. De 2de jongedame vertelde in perfect Engels, dat ze bij haar vriend in Zweden woont en alleen terug was om haar ouders en vriendinnen te zien. De 3de had een Portugese vriend. Op Godfrieds' vraag: waarom geen Russische vriend? werd schichtig rondgekeken en gegrinnikt. Er kwam geen echt antwoord...

Vervolgens door naar Litouwen. Wat een verschil: mensen die je open aankijken; velen spreken Engels; zo te zien is er welvaart.
We logeerden er in een badplaats/ kuuroord. 's Avonds even flaneren; een soort Scheveningen. We dronken er koffie op een terras met pakkende live muziek. We maakten er zelfs een dansje. Dat leverde meteen extra terrasgasten op. Wij werden bedankt met ieder een glas cognac . Was leuk!

De volgende dag alweer de grens over, naar Letland. Geen controle, dankzij de EU. Maar achter de niet meer in gebruik zijnde douanehuisjes lagen hordes horzels op ons te wachten. We sprongen van de fiets en spoten elkaar en elkaars kleding in met anti muggenspray met Deet. En gelukkig deed Deet wat ze moest doen.
In Estland gaat onze route veel over gravelwegen; na de eerste gravelweg hebben we besloten de route aan te passen. Dan maar minder natuurlijke omgeving, maar gravel is slecht voor je banden,je gewrichten en je humeur!

Na veel trappen met tegenwind kwamen we woensdag 29 juni aan in Jurmala, de badplaats van Riga.
Gisteren Riga bezocht. Een mooie Altstad, grote markten, veel kerken en musea.
Ook veel horeca, die de mooie pleinen soms helemaal in beslag nam; maar de moeite waard.
Vandaag een snipperdag; we gaan zo heerlijk naar het strand. Een mooi zandstrand.
Morgen weer op de fiets richting Estland. Onze benen zijn nog prima.

( is er iemand die iets weet over de Ehec bacterie? In Duitsland was dat nog steeds op het nieuws en werd in de restaurants gevraagd of je wel salade bij de maaltijd wilde en wat er evt. niet in mocht ).

Dag allemaal!

• 01 Juli 2011 - 06:49

Brenda Van Keeken:

Wat leuk: alweer een reisverslag van jullie hand. En wat een afstand hebben jullie al in de benen zeg. Ik vind het heel knap. Zo te lezen hebben jullie goed weer, want daar hebben jullie het niet echt over. Behalve die tegenwind dan. En straks lekker naar het strand. Groeten uit Uithoorn.

• 01 Juli 2011 - 07:17

Margriet En Jos:

Wat een mooi verslag van jullie avonturen....ik zie alles zo voor me.
    En wat een rare mensen kom je tegen daar......

geniet nog maar even van het strand...de benen even tot rust laten komen....
    Jos z'n afscheid was overweldigend mooi en leuk....en nu gaat hij een weekje de bergen in.
    Liefs van Jos en Margriet

• 01 Juli 2011 - 07:23

Monique En Dries:

Hoi Marianne en Godfried,
    Ik ben er net even met een kopje koffie voor gaan zitten. Misschien zitten jullie nog achter de PC en lezen jullie de eerste reacties nog. Leuk die foto's en vooral leuk om met jullie mee te reizen. Bij jullie verhaal over Rusland kan ik mij wel wat voorstellen. De Russen hebben enorm geleden onder de Duitsers en natuurlijk niet alleen in de WO II. In Petersburg zul je ook die verhalen wel horen. Ik heb wellicht een antwoord op jouw vraag waarom de Russchische dames graag buitenlandse echtgenoten hebben. Onze gids in Moskou zei: "wij hebben de mooiste vrouwen en de lelijkste mannen in Rusland. Bovendien zijn er te weinig, drinken en zij zijn niet trouw. Scheiden schijnt gemakkelijk te zijn en alimentatie is geen gewoonte.
    Wij hebben intussen 2 Koga fietsen gekocht in Vleuten. Dries heeft 2 zadels en is nu aan het testen welk het beste is. 80 km staat nu op de teller. Zodra Marloes terug is van vakantie gaan wij naar Gouda fietsen.
    Het is goed toeven deze zomer in Nederland. Na wat hete, drukkende dagen genieten wij nu van "fris"zomerweer. Vandaag begint voor een deel van Nederland de vakantie en dat is te merken want even naar het dorp levert vaak wachttijd bij de brug op. De bruggenwachter is nog even chagrijnig en de uitverkoop is volop aan de gang.
    Heel veel groetjes uit Maarssen en wij kijken uit naar het volgende bericht.

• 01 Juli 2011 - 07:59

Hugo De Sitter:

Ik zal even op de EHEC vraag reageren. Allereerst mooi dat jullie al weer zo ver zijn gekomen en goed dat de Russische grens zo goed ging. Nu de tweede keer nog. Ja vervelend de mensen daar.
    De EHEC wordt nu toegeschreven aan kiemgroenten, Die groenten worden vooral in restaurants gebruikt voor garnering. De vraag hoe het komt dat deze kiemgroenten zo besmet zijn is nog niet helemaal opgelost, maar er wordt nu sterk gewezen naar besmette zaden. (De bacterie schijnt te kunnen overleven op het zaad) En die moeten dan weer uit Egypte komen en dan voornamelijk de fenegiek zaden. Dus jullie kunnen gewoon sla en komkommers blijven eten, en zeker als die uit Holland komen. Daar is nooit iets mee aan de hand geweest.

• 01 Juli 2011 - 10:27

Cees En Anne Laken:

Een geweldige prestatie; en een mooi gemiddelde van ruim 100 km per dag.
    Riga is een prachtige stad en als je van architectuur houdt is er heel veel te zien, vooral de "Jugendstil' is ruim vertegenwoordigd.
    Riga heeft nog vele Hollands aandoende pakhuizen daterend uit de tijd van de Hanzesteden.
    We kijken uit naar jullie volgende verslag
    Succes met de volgende etappes.
    Liefs Cees & Anne

• 01 Juli 2011 - 12:01

Rob Quick:

Hallo Marianne en Godfried,
    Wat een wisselende, leuke en minder plezierige,ervaringen doen jullie op in dit voor ons verre oosten. Het is fijn om via jullie verslagen het zo mee te mogen beleven.
    De Ehec bacterie is niet meer actueel.
    Het had na alle Duitse paniekerige misinformatie alleen betrekking op rauwe rucolakiemen, mosterdkiemen en fenergriekiemen. dus niet op komkommers, tomaten, etc.
    Veel fiets- en overig plezier de komende tijd toegewenst.
    Groetjes,
    Loeki en Rob

• 01 Juli 2011 - 13:03

Lourine De Putter:

Fijn te lezen dat het jullie goed gaat!
    Wat een verschillen in culturele achtergrond ervaar je zo; dat alleen al is een gemis wanneer je voor een vliegticket Petersburg kiest. Lekker even bijkleuren op het strand en dan zijn wij al weer benieuwd naar het vlg verslag. Goede reis verder, Kees en Lourine

• 01 Juli 2011 - 13:07

Bert Duijzer:

Alleen het idee al dat Godfried misschien we uren of dagen gedacht heeft dat hij zich ergens rustig moest houden en dan nog wel bij een grens moet heel erg voor hem geweest zijn.
    Gelukkig, voor de duitssprekende rus die jullie om liet rijden heb je hem niet meer teruggezien.Waarschijnlijk stond hij wel te kijken of het gelukt was.
    Wat betreft de meisjes met buitenlandse vrienden die hopen waarschijnlijk op een langer leven want dat houdt daar gemiddeld wat sneller op dan hier.

• 01 Juli 2011 - 15:19

Thijs En Tessy:

Ontzettend knap hoor! Wat een enorme afstand. Erg leuk om jullie verhalen te lezen. Weer wat anders dan het '"standaard"-Frankrijk.
    Ik (Thijs) ga mezelf morgen (zaterdag 2 juli) moe maken tijdens de Marmotte. Daarna zal er zeker geen dansje gedaan worden! De groeten van Tessy.

• 04 Juli 2011 - 20:33

Anneke En Marinus:

Het is bijzonder leuk om jullie verslag te lezen en zo stiekum mee te reizen. Herkenbare ontmoetingen en verrassende wendingen jullie genieten hier van zo te lezen. Alle respect voor dit avontuur. veel liefs voor de komende kilometers.
    zwaai zwaai

• 04 Juli 2011 - 20:33

Anneke En Marinus:

zwaai zwaai

• 05 Juli 2011 - 09:59

Jan:

Erg leuk hoor jullie reisverslag. Ik zit inmiddels ook op vakantie te internetten voor de tent en las jllie vraag over de ehec bacterie. Geen zorgen maken, de normale hygieneregels volgen. De bacterie bleek uit Egypte te komen via fenegriek kiemen. Eneige tijd zijn gekiemde grontes verdacht geweest en die hebben vanwege het kiemproces altijd al wat meer risico. Nu lijkt alles echter langzaam over te gaan.
    Nog veel plezier en rugwind!
    Groet, Jan en Mirjam

• 05 Juli 2011 - 19:28

Koos En Riekje:

Opnieuw een mooi en uitgebreid verslag met bijzondere gebeurtenissen. Fantastisch dat jullie dit samen doen met alweer meer dan 2000 kilometers op de teller.
    Genieten en houd ons op de hoogte en verder een goede reis.

• 08 Juli 2011 - 20:37

Marjolein:

Hallo Godfried en Marianne,

Wat fijn dat alles goed gaat en wat beleven jullie veel. Leuk jullie verslagen te lezen. Wim zit nog in de Italiaanse bergen en reist morgen terug om zondag weer thuis te zijn. Heerlijk vooruitzicht..!!

Groet en liefs,
    Marjolein

• 12 Maart 2018 - 21:46

Sjako:

Hoi, super leuke verhalen van jullie fietstocht. Mag ik vragen of jullie een overzicht hebben van de afgelegde kilometers per dag? Ik probeer ook een route te maken maar ik heb maar beperkte fietstijd en wil graag iets meer weten over de afstand(en). Zou het prijs stellen als jullie wat info hebben...?
    Sjaak66@gmail.com